Można powiedzieć, że w Maroku rozpoczyna się afrykańska kolej. Pierwsza nowoczesna stacja, pięknie oświetlona nocą, znajduje się w Tangerze.

Trasy kolei marokańskiej

Całość marokańskich linii kolejowych liczy łącznie 1700 kilometrów i dzieli się na dwie trasy:

1. Tanger–Ra­bat–Casablanca–Marrakesz

2. Casablanca–Ra­bat– Mek­nes–Fez–Ouj­da–Bouârfa.

Wszystkie marokańskie pociągi należą do jednej firmy państwowej: Office national des chemins de fer (ONCF), powstałej pierwszego stycznia 1963 r.

Warunki w pociągach

Na niektórych trasach nie kursują pociągi z przedziałami I klasy. Wagony pasażerskie są w dobrym stanie, jednak kupując miejsce w wagonie sypialnianym nie ma co liczyć na pościel czy koc. Często brak też toalety.

W każdym marokańskim pociągu bez względu na porę roku działa klimatyzacja, przez co niejednokrotnie, mimo ciepła panującego na zewnątrz możemy zmarznąć. Warto pamiętać o zabraniu ze sobą ciepłego swetra.

Maroko | Pociąg do Fezu, czekający na dworcu kolejowym w Rabacie
Maroko | Pociąg do Fezu, czekający na dworcu kolejowym w Rabacie (by homer_s)

Ostrożnie ze zdjęciami!

Każdy dworzec kolejowy, podobnie jak autobusowy, lotniczy czy port morski, to obiekt rządowy, w związku z czym nie wolno, a przynajmniej nie powinno się go fotografować.

Co więcej obowiązują tu zasady, których złamanie spowoduje momentalne pojawienie się policji, np. zakaz palenia papierosów, śmiecenia czy siadania w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Bezpieczeństwo na kolei

Podróż pociągiem jest bezpieczna. Nie musimy się obawiać kradzieży czy nieprzyjemnych zaczepek. Bezpieczne są także dworce kolejowe.

Rozkład jazdy pociągów w Maroku

Wybierając się do Maroka, naszą podróż pociągiem możemy dokładnie zaplanować już przed wyjazdem. W tym celu wystarczy wejść na francuskojęzyczną stronę kolei Marokańskich (www.oncf.ma), na której można sprawdzić dokładne godziny odjazdów i przyjazdów pociągów oraz zarezerwować bilet.

Inwestycje kolejowe

Obecnie planowane są dwie największe inwestycje kolejowe związane z powstaniem sieci pociągów TGV. Jedynie w 30% finansowane są one przez rząd marokański. Inwestycje mają być ukończone w 2030 roku a ich główne trasy trasy to:

1. Linia łącząca miasta Atlantyckie: Tanger i Agadir, przez: Al-Kunajtira (Kénitra), Rabat, Casablancę i Marrakesz (trasa pomiędzy miastami: Tanger i Marrakesz będzie skończona przed końcem 2015 r.)

2. Linia Maghrebu, łącząca miasta: Rabat i Oujda, w obsłudze osi Fez – Meknes.

Maroko | W drodze do Tangeru
Maroko | W drodze do Tangeru (by adam_sporka)

Zainteresują Cię również

Samochodem przez Maroko Samochodem przez Maroko
Jednym z najwygodniejszych sposobów na zwiedzanie Maroka jest podróżowanie własnym samochodem lub wynajęcie pojazdu na...
Na narty do Maroka? Czemu nie! Na narty do Maroka? Czemu nie!
Maroko to Afryka, a skoro Afryka, to dużo piasku i ciepło – oto tradycyjny sposób myślenia o tym państwie. Niewiele osób...
Transport miejski w Maroku Transport miejski w Maroku
W małych marokańskich miastach, miasteczkach i wioskach wszędzie jest blisko – z jednego końca miejscowości można...

Skomentuj

Komentuj jako gość

0 Ograniczenie ilości znaków
Twoja wiadomość powinna zawierać więcej niż 10 znaków
warunki użytkowania.
  • Brak komentarzy