W małych marokańskich miastach, miasteczkach i wioskach wszędzie jest blisko – z jednego końca miejscowości można spacerkiem dojść na drugi. Transport miejski jest jednak niezbędny w dużych, rozwijających się miastach. W Maroku jest on bardzo dobrze rozwinięty i usystematyzowany.
Rodzaj środków transportu zależy od intensywności urbanizacji miasta i jego zaludnienia.
Marokańskie tramwaje
W grudniu 2010 roku ukończono budowę dwóch linii tramwajowych w Rabacie. Obecnie również władze Agadiru, Fez, Tangeru i Marrakeszu myślą o wybudowaniu sieci torów w swoich miastach. Tramwaje marokańskie są nowoczesne, czyste i szybkie.
Autobusy miejskie
W dużych miastach istnieją także autobusy miejskie, które łączą ze sobą poszczególne dzielnice. Niestety rozkłady autobusów we wszystkich miastach napisane są po arabsku. Jedynie w Marrakeszu, z myślą o turystach, zrobiono rozkłady w języku francuskim. W każdym mieście działa inna firma przewozowa:
1. W Casablance: M’dina Bus
2. W Rabacie: Steréo
3. W Fezie: RAFT
4. W Marakeszu: Alsa Marrakesz
5. W Agadirze: Alsa Agadir
6. W Méknes: City Bus Meknés
7. W Tangerze: Autasa
Maroko | Ruch uliczny w Marrakeszu (by michalo)
Szybka kolej miejska i metro
Dodatkowo, w Casablance przez całe miasto aż na lotnisko im. Mohammeda V kursuje Al Bidaoui, czyli szybka kolej miejska (RER – Réseau express régional). Taka sama kolej o nazwie RER Bouregreg jeździ ze stolicy do Bouregreg przez Rabat i Salé.
Co więcej, w Casablance budowane jest właśnie metro, które zostanie oddane do użytku publicznego w 2015 roku.
Taksówki w Maroku
W każdym mieście przemieszczać można się także taksówkami. W Maroku są dwa rodzaje taksówek: małe (petit taxi) i duże (grand taxi). Jeśli nie chcemy zapłacić astronomicznej kwoty za kurs, musimy sprawdzić, czy kierowca włączył licznik.
Po godz. 20:00 opłata za przejazd wynosi 50% więcej, niż wskazuje licznik. Małe taksówki kursują w obrębie granic miast. Poza nie mogą wyjeżdżać jedynie duże taksówki, którymi jednocześnie może podróżować siedem osób. Opłata za taki przejazd zależy nie tylko od długości trasy, ale także od liczby pasażerów.
Dobrze jest uzgodnić szczegóły przejazdu i taryfy jeszcze zanim wsiądziemy do samochodu. Nigdy nie należy z góry płacić całej kwoty za przejazd. Jeśli kierowca będzie się upierał, że potrzebne mu są pieniądze na benzynę, dajmy mu jedynie część uzgodnionej kwoty. Pozostałą część zapłaćmy po dojechaniu na uzgodnione miejsce.
Maroko | Nietypowy autobus szkolny (by peterlozano)
Skomentuj
Zaloguj się aby móc dodawać komentarze
Komentuj jako gość