Można powiedzieć, że w Maroku rozpoczyna się afrykańska kolej. Pierwsza nowoczesna stacja, pięknie oświetlona nocą, znajduje się w Tangerze.
Trasy kolei maroka?skiej
Całość marokańskich linii kolejowych liczy łącznie 1700 kilometrów i dzieli się na dwie trasy:
1. Tanger–Rabat–Casablanca–Marrakesz
2. Casablanca–Rabat– Meknes–Fez–Oujda–Bouârfa.
Wszystkie marokańskie pociągi należą do jednej firmy państwowej: Office national des chemins de fer (ONCF), powstałej pierwszego stycznia 1963 r.
Warunki w pociągach
Na niektórych trasach nie kursują pociągi z przedziałami I klasy. Wagony pasażerskie są w dobrym stanie, jednak kupując miejsce w wagonie sypialnianym nie ma co liczyć na pościel czy koc. Często brak też toalety.
W każdym marokańskim pociągu bez względu na porę roku działa klimatyzacja, przez co niejednokrotnie, mimo ciepła panującego na zewnątrz możemy zmarznąć. Warto pamiętać o zabraniu ze sobą ciepłego swetra.
Maroko | Pociąg do Fezu, czekający na dworcu kolejowym w Rabacie (by homer_s)
Ostrożnie ze zdjęciami!
Każdy dworzec kolejowy, podobnie jak autobusowy, lotniczy czy port morski, to obiekt rządowy, w związku z czym nie wolno, a przynajmniej nie powinno się go fotografować.
Co więcej obowiązują tu zasady, których złamanie spowoduje momentalne pojawienie się policji, np. zakaz palenia papierosów, śmiecenia czy siadania w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
Bezpiecze?stwo na kolei
Podróż pociągiem jest bezpieczna. Nie musimy się obawiać kradzieży czy nieprzyjemnych zaczepek. Bezpieczne są także dworce kolejowe.
Rozkład jazdy pociągów w Maroku
Wybierając się do Maroka, naszą podróż pociągiem możemy dokładnie zaplanować już przed wyjazdem. W tym celu wystarczy wejść na francuskojęzyczną stronę kolei Marokańskich (www.oncf.ma), na której można sprawdzić dokładne godziny odjazdów i przyjazdów pociągów oraz zarezerwować bilet.
Inwestycje kolejowe
Obecnie planowane są dwie największe inwestycje kolejowe związane z powstaniem sieci pociągów TGV. Jedynie w 30% finansowane są one przez rząd marokański. Inwestycje mają być ukończone w 2030 roku a ich główne trasy trasy to:
1. Linia łącząca miasta Atlantyckie: Tanger i Agadir, przez: Al-Kunajtira (Kénitra), Rabat, Casablancę i Marrakesz (trasa pomiędzy miastami: Tanger i Marrakesz będzie skończona przed końcem 2015 r.)
2. Linia Maghrebu, łącząca miasta: Rabat i Oujda, w obsłudze osi Fez – Meknes.
Maroko | W drodze do Tangeru (by adam_sporka)
Skomentuj
Zaloguj się aby móc dodawać komentarze
Komentuj jako gość