Można powiedzieć, że w Maroku rozpoczyna się Afrykańska kolej. Pierwsza nowoczesna stacja, pięknie oświetlona nocą, znajduje się w Tangerze.

Maroko | Pociąg do Fezu, czekający na dworcu kolejowym w Rabacie
Maroko | Pociąg do Fezu, czekający na dworcu kolejowym w Rabacie (by homer_s)

Całość marokańskich linii kolejowych liczy łącznie 1700 kilometrów i dzieli się na dwie trasy:

1. Tanger–Ra­bat–Casablanca–Marrakesz

2. Casablanca–Ra­bat– Mek­nes–Fez–Ouj­da–Bouârfa.

Wszystkie marokańskie pociągi należą do jednej firmy państwowej: Office national des chemins de fer (ONCF), powstałej pierwszego stycznia 1963 r.

Na niektórych trasach nie kursują pociągi z przedziałami I klasy. Wagony pasażerskie są w dobrym stanie, jednak kupując miejsce w wagonie sypialnianym nie ma co liczyć na pościel czy koc. Często brak też toalety.

W każdym marokańskim pociągu bez względu na porę roku działa klimatyzacja, przez co niejednokrotnie mimo ciepła panującego na zewnątrz możemy zmarznąć. Warto pamiętać o zabraniu ze sobą ciepłego swetra.

Każdy dworzec kolejowy, podobnie jak autobusowy, lotniczy czy port morski, to obiekt rządowy w związku z czym nie wolno, a przynajmniej nie powinno się go fotografować.

Maroko | W drodze do Tangeru
Maroko | W drodze do Tangeru (by adam_sporka)

Co więcej obowiązują tu zasady, których złamanie spowoduje momentalne pojawienie się policji, np. zakaz palenia papierosów, śmiecenia czy siadania w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Podróż pociągiem jest bezpieczna. Nie musimy się obawiać kradzieży czy nieprzyjemnych zaczepek. Bezpieczne są także dworce kolejowe.

Wybierając się do Maroka, naszą podróż pociągiem możemy dokładnie zaplanować już przed wyjazdem. W tym celu wystarczy wejść na francuskojęzyczną stronę kolei Marokańskich (www.oncf.ma), na której można sprawdzić dokładne godziny odjazdów i przyjazdów pociągów oraz zarezerwować bilet.

Obecnie planowane są dwie największe inwestycje kolejowe związane z powstaniem sieci pociągów TGV. Jedynie w 30% finansowane są one przez rząd Marokański. Inwestycje mają być ukończone w 2030 roku a ich główne trasy trasy to:

1. Linia łącząca miasta Atlantyckie: Tanger i Agadir, przez: Al-Kunajtira (Kénitra), Rabat, Casablancę i Marrakesz (trasa pomiędzy miastami: Tanger i Marrakesz będzie skończona przed końcem 2015 r.)

2. Linia Maghrebu, łącząca miasta: Rabat i Oujda, w obsłudze osi Fez – Meknes.